3.03.2015

نتنیاهو پایان سخنرانی




















سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره با کف زدن ها و تشویق های حاضران همراه بود و آقای جان بینر و اعضای کنگره بارها به پا خاستند و به اظهارات او ابراز احساسات زیاد نشان دادند.
نخست وزیر اسرائیل در میان سه شخصیت جهانی است که در طول تاریخ تا کنون سه بار در کنگره سخنرانی کرده است.
به گزارش رسانه های اسرائیل مهم ترین بخش سخنان وی این بود که گفت: با یک توافق اتمی با ایران مخالف نیست بلکه تاکید دارد که باید توافقی خوب بدست آید.
به گفته او، توافقی که در هفته های اخیر با ایران در حال تنظیم بوده است، بسیار بد و ناکافی بوده و باید برای دستیابی به توافقی خوب تلاش شود و اگر قرار باشد که همین توافق بدست آید، همان بهتر که اصلا توافقی صورت نگیرد.
او (با اشاره به قول های مقامات آمریکا و از جمله اوباما) گفت: «یکسال است که مرتب می گویند توافق بد نخواهیم کرد؛ خب حالا توافقی خیلی بد تنظیم شده؛ قول باید عملی شود؛ آن را قبول نکنید؛ توافقی در کار نباشد بهتر از این توافق خیلی بد است».
وی گفت: «من تنها می توانم از رهبران جهانی بخواهم که اشتباهات گذشته را تکرار نکنند. آینده را بخاطر وضع موجود قربانی نکنند. اما من می توانم یک قول بدهم: آن روز که ملت یهود در برابر کشتار قوم خود منفعل بود، به پایان رسیده است. ما کشوری برای خود داریم؛ سربازان شجاع خود را داریم؛ سربازانی که از ما دفاع می کنند.  اگر لازم باشد اسرائیل به تنهایی از خود دفاع خواهد کرد اما اسرائیل تنها نیست زیرا آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده است؛ اسرائیل و آمریکا سرنوشت مشترکی دارند».
آقای نتانیاهو این را نیز گفت که «می دانم سخنرانی من موجب اختلاف هایی شده است» اما تاکید کرد که این سخنرانی جنبه سیاسی ندارد.
نخست وزیر به این روزها اشاره کرد که یهودیان عید پوریم را جشن می گیرند و «طومار استر» را یادآوری کرد (اشاره به ملکه استر، همسر یهودی خشایارشاه که یهودیان را از توطئه ای که برای قتل آنها ریخته شده بود، آگاه کرد و آنها را نجات داد).
وی رهبر کنونی ایران آیت الله علی خامنه ای را به طور تلویحی با «هامان»، صدراعظم زمان خشایارشاه، مقایسه کرد. («هامان» فردی بود که در زمان خشایارشاه، بر اساس باورهای شماری از یهودیان باورمند، می خواست که یهودیان را در سرزمین تاریخی ایران به قتل برساند).
آقای نتانیاهو گفت «برای دومین بار از سرزمین پاراس (ایران زمین) نداهایی برای کشتن قوم یهود به گوش می رسد؛ رهبر ارشد ایران در توییتر خود می نویسد که اسرائیل باید نابود شود؛ در ایران اینترنت آزاد وجود ندارد اما رهبر ایران از امکانات اینترنت و توییت کردن برای دادن شعار نابودی اسرائیل استفاده می کند. دبیرکل حزب الله لبنان نیز گفته است «اگر همه یهودیان به اسرائیل بروند، کار ما در تعقیب آنها آسان تر خواهد شد».
آقای نتانیاهو به الی ویزل بازمانده مشهور هولوکاست که در کنار همسر نخست وزیر اسرائیل نشسته بود، اشاره کرد و گفت نباید گذاشت که سرنوشت هولوکاست برای یهودیان تکرار شود.


نخست وزیر اسرائیل افزوده و گفت، «حکومت ایران تنها مشکلی برای یهودیان نیست همانگونه که نازی ها تنها معضلی برای یهودیان نبودند. رژیم ایران تنها اسرائیل را تهدید نمی کند بلکه برای صلح جهان خطر دارد؛ برای آنکه درک کرد که چرا  سلاح اتمی ایران می تواند خطرناک باشد باید ماهیت رژیم ایران را فهمید؛ ایران با داعش قابل مقایسه است؛ حکومت ایران همیشه برای آمریکا خطرناک خواهد بود؛ جنگی که ایران اکنون میان ایران و داعش وجود دارد، تهران را به همپیمان آمریکا مبدل نمی کند؛ داعش خود را «دولت اسلامی» می نامد و دیگری خود را «جمهوری اسلامی» توصیف کرده است؛ آنها اول می خواهند بر منطقه مسلط شوند و سپس جهان را به انقیاد بکشانند. در چنین وضعی نه تنها اسرائیل جایی برای زندگی نخواهد داشت بلکه کشورها و ملت های دیگر نیز جایی ندارند؛ تنها فرق این است که داعش خنجر و ساطور برای کشتن مردم در دست دارد و ایران دارد به سوی سلاح هسته ای پیش می رود و موشکهای بالیستیک دارد؛ نباید تنها به بردن بخشی از عملیات جنگی اکتفا کرد بلکه باید تلاش کرد که همه جنگ را برد زیرا بردن تنها یک صحنه از جنگ، پیروزی را کامل نمی کند...طبق توافقی که دارد تنظیم شود، ایران می تواند سایت های اتمی خود را حفظ کند؛ ایران دو بار در حالی که مشغول ساخت سایت های اتمی دیگر بوده، دستگیر شده است و زمانی که کارهای نطنز و قم به پایان رسیده بود، و پس از آنکه خبرش منتشر شد، آن را علنی کرد...».
نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد که «بسیاری از همسایگان ایران نیز از حمایت های تروریستی این رژیم نگران هستند و می دانند که اگر ایران به سلاح اتمی نیز برسد در حمایت بیشتر از ترور تردید نخواهد کرد؛ اگر چنین شود حتما شماری از همسایگان دیگر اسرائیل و ایران نیز حق خود می دانند که سلاح هسته ای بدست آورند و مسابقه تسلیحاتی خطرناکی برای همه جهان را شاهد خواهیم شد».
نخست وزیر اسرائیل تاکید کرد تحریم ها علیه ایران تنها باید زمانی برداشته شود که ایران «تغییر» کند (منظور؛ سیاست های ایران تغییر کند) وافزود «اگر ایران می خواهد که مانند یک کشور عادی پذیرفته شود باید مانند یک کشور عادی رفتار کند».
نخست وزیر اسرائیل یادآور شد که در دولت حسن روحانی نیز روند اعدام ها بشدت افزایش یافته است. وی تاکید کرد که در زمانی که مذاکرات ادامه دارد، ایران در همین روزها (در یک رزمآیش دریایی در خلیج فارس) ماکت ناو آمریکایی را غرق کرد. آقای نتانیاهو گفت رژیم ایران بر چهار حوزه مهم منطقه مسلط شده است. او ازجمله به تقویت جای پای ایران در دوره اخیر در یمن اشاره کرد.
آقای نتانیاهو تاکید کرد که میان مردم ایران و این حکومت حاکم بر این کشور تفاوت قائل است و مردم ایران سزاوار حکومتی شایسته هستند.
با وجود آنکه ارزیابی شده بود که شماری بسیار معدود از میان صدها نماینده کنگره و سناتورها از نشست سخنرانی نتانیاهو غیبت کنند اما در جلسه سخنرانی او همه صندلی ها پر بود و هیچ صندلی خالی دیده نمی شد. وبسایت روزنامه یدیعوت آخرونوت نوشت، صندلی های خالی را دستیاران نمایندگان و سناتورهای حامی اسرائیل پر کرده بودند.


*        آقای نتانیاهو در سخنرانی در کنگره، همانند سخنرانی دوشنبه شب در سازمان "ایپک"، از کمک های سخاوتمندانه آمریکا به اسرائیل در شش سال ریاست جمهوری باراک اوباما قدردانی کرد. وی در "ایپک" نیز گفت، یاری هایی که در دوران پرزیدنت اوباما به اسرائیل شده است، کم سابقه است.
*           دعوت برای حضور نخست وزیر اسرائیل در برابر اعضای مجلسین و سنای آمریکا از سوی آقای جان بینر، رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفته بود. از آنجا که آقای بینر این دعوت را با کاخ سفید و دولت پرزیدنت اوباما همآهنگ نکرده بود، و نظر به انتقادهایی که نخست وزیر اسرائیل در هفته های گذشته از روند مذاکرات اتمی ایران با آمریکا و دیگر کشورهای جهانی بیان می کرد، این دعوت و سخنرانی در چند هفته اخیر به منشاء تشدید اختلافات میان آقای نتانیاهو با دولت آمریکا و حزب دموکرات آن کشور مبدل شد.
*          نخست وزیر اسرائیل روز گذشته، یک روز قبل از سخنرانی اصلی خود در کنگره، با حضور در همآیش بزرگ سازمان آمریکایی های هوادار اسرائیل، موسوم به "ایپک"، از توافق اتمی در حال تنظیم با ایران که قدرت هسته ای نظامی رژیمی خودکامه و ضد اسرائیلی مانند حکومت حاکم بر ایران را حفظ  کند، ابراز نگرانی عمیق کرد. آقای نتانیاهو که در بخش هایی از سخنرانی اش در جمع هزاران نفر از حامیان قاطع خود، نقشه بزرگی از جهان را با مناطق تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران نشان می داد تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران در حالی که به قدرت هسته ای نظامی مبدل نشده است، جاه طلبی های زیادی در تسلط بر منطقه نشان می دهد.
*          نخست وزیر در "ایپک" گفت: «سران ایران بارها به  صراحت گفته اند اسرائیل باید نابود شود، و لذا وقتی برنامه اتمی دارند که در طول سال ها مخفی بوده است، اسرائیل حق دارد نگران باشد. وی تاکید کرد که مناسبات مستحکم اسرائیل و آمریکا برقرار است»- و افزود: «آخرین کاری که من می خواهم انجام دهم لطمه زدن به این مناسبات راهبردی و مهم است».
*          نخست وزیر به هزاران نفر از حامیانش در «ایپک» گفت: «شما اینجا هستید تا به تمام جهان بگویید گزارش ها درباره اینکه روابط  اسرائیل و آمریکا رو به تخریب است، بی پایه و اساس بوده و غلط  است. شما اینجا هستید تا به تمام جهان بگویید اتحاد ما محکم تر از همیشه است. در خاورمیانه تاریک، ددمنش و خطرناک، اسرائیل نشانه نور و امید است».


*         ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کرده بود که آقای نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اطلاعات محرمانه ای که دولت آمریکا در ماههای گذشته از جزییات مذاکرات هسته ای میان ایران و شش کشور در اختیار اسرائیل قرار داده بود، بهره گیری کند و به افشای بخش های دست چین شده ای از این مذاکرات، که به سود اسرائیل باشد، اقدام نماید.  خانم ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه به اسرائیل هشدار تلویحی داد و شب گذشته گفت چنین اقدامی می تواند خیانت به اعتمادی محسوب شود که آمریکا به اسرائیل نشان داده است. خانم هارف گفت اگر چنین شود، "رفتاری نومید کننده" از سوی اسرائیل نشان داده می شود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: کشورش در یک روند همیشگی اطلاعات حساس درباره روند مذاکرات را در اختیار دولت اسرائیل قرار می داده است تا نشان دهد که مسیر گفت و گوها با ایران به سوی "یک توافق خوب" پیش می رود، زیرا آمریکا یک توافق بد را امضا نخواهد کرد. شبکه ده تلویزیون اسرائیل نیز دیشب مدعی شد که آمریکا به دلیل نگرانی از افشا شدن جزییات بیشتر مذاکرات با ایران، در روزهای اخیر انتقال آگاهی اطلاعاتی خود به اسرائیل را متوقف کرد.
*          حضور آقای نتانیاهو در واشینگتن اثرات زیادی بر نمایندگان کنگره داشته است. اعضای بلندپایه هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نامه ای نوشته اند که خطاب آن به پرزیدنت باراک اوباماست، و در آن، از یک توافق احتمالی هسته ای با ایران که نتواند تضمین کند ماهیت نظامی در برنامه اتمی ایران از بین برود، ابراز نگرانی شده است. آقایان "اد رویس"، رییس کمیسیون روابط  خارجی مجلس نمایندگان و "الیوت اتجل" پیش نویس این نامه مشترک دموکرات ها و جمهوریخواهان را منتشر کردند. آنها در نامه خود از جمله نوشته اند "خواهان ضمانتی هستند که اطمینان بدهد راه های دسترسی جمهوری اسلامی ایران به  سلاح اتمی مسدود می شود، و "تنها در این صورت است که کنگره حاضر خواهد شد کاهش تحریم ها علیه ایران را بررسی کند". سناتور ارشد رابرت منندز نیز که روز گذشته در همآیش "ایپک" سخنرانی می کرد، گفت نگرانی او به ویژه این است که مذاکره کنندگان "بیش از حد به سوی مواضع ایران تمایل نشان می دهند".
*          همزمان، رزونامه "وال استریت جورنال" نیز امروز در مقاله اساسی خود، خطاب به پرزیدنت اوباما نوشت که در تشخیص عداوت جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا گمراه شده و چشمان او بر حقیقت بسته شده است. "وال استریت جورنال" یادآور شد که رژیم جمهوری اسلامی ایران بدون برنامه هسته ای نظامی نیز، حامی اصلی تروریسم است؛ از سودان و سوریه گرفته تا پشتیبان گروه های بزرگ تروریستی منطقه و جهان مانند حزب الله لبنان، تروریست هایی که در عراق و افغانستان سربازان آمریکایی را می کشند و نیز حامی حماس و افزون بر آن در آمریکای لاتین برای ضربه زدن به منافع آمریکا تلاش گسترده ای را سامان داد. "وال استریت جورنال" ابراز عقیده کرده است که رژیم ایران به دلیل جاه طلبی خود در مبدل شدن به قدرت شماره یک منطقه، برنامه هسته ای با ماهیت نظامی اش را هیچ گاه به راستی رها نخواهد کرد.
*          از سوی دیگر، آقای نتانیاهو در داخل اسرائیل نیز نظر به نظام پر قدرت و دموکراسی و نزدیک بودن موعد انتخابات زیر فشارهای بسیار سنگین قرار دارد و منتقدین به سختی به عملکرد او حمله می کنند. آقای یائیر لاپید، رهبر حزب "یش آتید" (آینده ای هست) سه شنبه گفت نخست وزیر همه زحماتی را که در طول سال ها خود برای بسیج افکار عمومی در برابر برنامه اتمی کشیده بود، با دعوایی که با باراک اوباما براه انداخته است، برباد داده است.
*          روزنامه "یدیعوت آخرونوت" نیز امروز در مقاله ای نوشته است، نخست وزیر به جای اینکه اقدامات خود را علیه جمهوری اسلامی ایران متمرکز کند، و در جستجوی راهکارهایی بهتر با آمریکا جهت به تعویق انداختن تلاش ایران برای هسته ای شدن نظامی باشد، علیه کاخ سفید و باراک اوباما اعلان جنگ داده است. یدیعوت آخرونوت" نوشت، بسیاری از سیاستمداران کشور از اینکه اساس روابط  اسرائیل و آمریکا در دوره اخیر آسیب جانی این است نگران شده اند.
*          در حالی که نگاه های جهانی امروز به سخنرانی آقای نتانیاهو در کنگره دوخته شده است، در شهر مونترو در سوییس مذاکرات اتمی میان ایران و آمریکا ادامه دارد. در این دور از گفت و گوها علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در کنار ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا هم حضور داند.
*          "ایرنا"، خبرگزاری رسمی اسلامی ایران سه شنبه در مقاله ای با عنوان "آب در هاون کوبیدن بی بی" (منظور؛ لقب آقای نتانیاهو میان مردم اسرائیل)، از تنش ایجاد شده دوره اخیر بین دولت های اسرائیل و آمریکا ابراز خشنودی کرد. "ایرنا" نوشت: «به چالش کشیده شدن سخنرانی نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا رخدادی کم سابقه در تاریخ آمریکاست... و همانگونه که مئیر داگان، رییس پیشین موساد هفته گذشته گفت درگیر شدن لفظی نتانیاهو با اوباما تنها می تواند رییس جمهوری آمریکا را به سازش زودتر با ایران مصمم تر کند».
*          در ایران، شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام سه شنبه در انتقادی از اصولگرایان حکومتی که ممکن است با توافق هسته ای جهانی مخالفت کند، گفت ("این به اصطلاح) "دلواپسان با نتانیاهو هم زبان شده اند". رفسنجانی گفت مذاکرات هسته ای که از سوی تیم اعزامی از دولت روحانی انجام می شد، مهم ترین پروژه دولت ایران است و رهبر نظام نیز از آن حمایت می کند، افرادی که خود را دلواپس می نامند، تیم مذاکره کننده ایرانی را بشدت مورد حمله قرار می دهد که به جای انتقاد، به تخریب، دشمنی و کینه پراکنی پرداخته اند.
*          آقای حمید رضا آصفی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران در مصاحبه با خبرگزاری "فارس"، گفته است اولین مذاکرات محرمانه میان ایران با آمریکا در زمان بودن پست وزارت خارجه در دست علی اکبر صالحی صورت گرفته است و چیزی نیست که در دولت حسن روحانی باب شده باشد. وی تاکید کرده که آیت الله علی خامنه ای با آغاز مذاکرات محرمانه در سال های اخیر با آمریکا موافقت کرد، و به قول او: «آیت الله خامنه ای به داد مذاکرات هسته ای رسید».

منبع بخش فارسی رادیو اسرائیل . سوم ماه مارس ۲۰۱۵ میلادی

2 comments:

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information