4.22.2010


تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد

چند واقعیت
تلخ در مورد « چای »


 بنا بر این از این پس * کنیاک و لیکور * به جای


 « چای » که بعد از غذا می نوشیدیم؟!.

مژگان هارونی
سردبیر داوید فاخری

1- بوته چاي جزو معدود گياهاني است که به دليل وجود سموم فراوان در بافت آن، در طبيعت هيچ آفت جدي به جز انسان ندارد! مزارع اين گياه نياز به سمپاشي ندارند و هيچ چرنده، پرنده، حشره و ... به آن نزديک نمي شود. اگر در بين علوفه چهارپايان (هر نوع که باشند) حتي کمي برگ چاي باشد، حيوان به محض جويدن آنها را از دهانش بيرون مي ريزد!
2- در بسياري از مناطق کشاورزي، براي آن که احشام و ساير حيوانات به مزارع و کشتزارهاي مختلف نزديک نشده و زراعت را خراب نکنند، اطراف آنها را بوته چاي مي کارند. حيوانات با مشاهده بوته چاي به مزرعه نزديک نمي شوند!
3-   اولين وارد کننده تخم اين گياه به ايران در اوايل دوره قاجار انگليسي ها بودند که با همکاري عناصر خودفروخته اي در دربار قاجار، کشت اين گياه و نوشيدن دم کرده آن را در ايران رواج دادند. عکس العمل علماء و حکماي سليم النفس آن دوران در برابر اين حرکت پليد استعماري شديد بود. در يکي از نامه هايي که به دربار قاجار نوشته شده است آمده: «چرا مي خواهيد گياهي را در ايران رواج دهيد که حتي الاغ ها از نزديک شدن به مزارع آن خودداري مي کنند! چاي مولد سودا در بدن و سودا مقدمه سرطان است!». واقعيت آن است که حکماي ايران زمين از چند هزار سال قبل با اين گياه آشنايي داشته و به خوبي مي دانستند که اين گياه ارزش غذايي نداشته، بلکه مصرف غير دارويي آن مضر است.
4-   موادي که در اصطلاح علم شيمي ساختار مولکولي حلقوي دارند (مواد آروماتيک) سرطان زا هستند. «پلي فنول» يکي از مواد آروماتيک است که چاي هم اين ماده را دارد. فنول چيست؟ فنول يک ماده داراي ترکيبات حلقوي است که بر روي پوست، کبد و سيستم گوارش اثرات نامطلوبي مي گذارد. جالب اينجاست که قريب به اتفاق مواد معطر شيميايي که در کارخانجات به چاي اضافه مي کنند هم جزء مواد آروماتيک و سرطان زا هستند! (گل بود به بلبل هم آراسته شد!!)
5-   مصرف چاي (خصوصاً پس از غذا که سال هاست عادت بسياري از ايرانيان شده است) جلوي جذب آهن معدني موجود در غذاها توسط بدن را مي گيرد که در نتيجه منجر به بروز بيماري کم خوني مزمن در مصرف کنندگان مي شود. چاي داراي ترکيباتي بهنام تانن است که مزهتلخ چاي را ايجاد مي کند. تاننها با آهن، ايجاد رسوب مينمايند و اين رسوب به دليل درشتي ملکول و سنگيني، غير قابل جذب توسط بدن است. لذا در صورتي که غذاي مصرفي داراي آهن بوده و بلافاصله بعد از آن چاي مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگيري مي کند. فراموش نکنيد که عارضه کم خوني خود باعث ده ها بيماري ديگر در بدن مي شود.
6-   همان گونه که گفته شد چاي داراي ماده اي است به نام تانن. اين ماده بسيار مدرر است و به همين خاطر مايعات بدن را دفع کرده و پلاسما غليط مي شود. آنزيم ها در پلاسماي غليظ نمي تواننند فعاليت کنند و به همين خاطر مواد زايد در بدن انبار شده و موجب بيماري هاي گوناگون مي شود. ضمناً تانن موجب فعاليت بيش از حد سلول هاي اپيتليال کليه شده و کليه را به مرور از کار مي اندازد!
7-   گياه چاي داراي ماده اي است به نام اگزاليک اسيد، که مسموم کننده بوده و اختلالات متابوليسمي ايجاد مي کند. اين ماده در کليه رسوب کرده و سنگ هاي کليوي اگزاليک را موجب مي شود.
8-    مصرف زياد چاي دندان ها را لك دار و سياه مي كند.
9-    چاي ترشح اسيد معده را تحريک مي كند و همچنين به دليل ماهيت اسيدي خود، در بروز زخم معده مؤثر است.
10-  در هر فنجان چاي بين 60 تا 75 ميلي گرم «کافئين» وجود دارد کهLDL خون را افزايش مي دهد و عاملي مي شود براي انفارکتوس هاي قلبي و مغزي، ولي البته آرام بخش است و در دراز مدت اعتياد ايجاد مي کند!
11-  به دليل وجود مقدار زيادي از ماده کافئين در چاي، براى عده اى باعث تحريك اعصاب و يا تپش قلب مي شود. همچنين نوشيدن چاى پررنگ براى خانم ها احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد.
12- ماده آرام بخش ديگري در چاي وجود دارد به نام «تئين» که محرک سيستم اعصاب سمپاتيک است و موجب افزايش ترشح آدرنالين مي شود. تئين موجب کاهش مقدار منيزيم داخل سلول ها مي شود. منيزيم ماده اي است که در سلول قرار دارد تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشيدن چاي اين ماده مفيد از بدن خارج مي شود.
13- به نظر شما چرا اغلب افراد چاي خور جدي، هنگامي که تصميم به ترک چاي مي گيرند با علايمي مشابه با علايم معتادان مواد مخدر در هنگام ترک مواد مذکور (همچون سردرد، بي خوابي، بي حوصلگي، آشفتگي روحي و ...) مواجه مي شوند؟! آيا اين موضوع که ادعا شده است سال هاست توليد کنندگان چاي در کشورهاي خارجي براي حفظ مشتريان خود به چاي مواد افزودني مضر و اعتيادآوري اضافه مي کنند قابل اعتنا نيست؟
14- چند نفر معتاد به مواد مخدر را مي شناسيد که سيگاري نباشند؟ و چند نفر سيگاري را مي شناسيد که چاي خورهاي قهاري نباشند؟! چاي به دليل مواد افيوني طبيعي که در خود داشته و مواد شيميايي که در فرآيند توليد توسط بسياري از توليدکنندگان به آن اضافه مي شود، مقدمه اي براي آمادگي بدن جهت پذيرش انواع اعتيادها به مواد مضر ديگر است.
15- اگر دقت کنيد قريب به اتفاق مواد سمي در طبيعت داراي طعم تلخ مي باشند. شايد پروردگار مهربان با اين گونه خلقت خواسته است به موجودات هشدار دهد که چه موادي خوراکي نيستند و بايد از آنها پرهيز کنند. چاي يکي از تلخ ترين گياهان موجود در طبيعت است که البته با روش هاي مختلف سعي در کاهش اين تلخي و صد البته عادت دادن ذايقه مردم به آن دارند.
16- همه اين ها که گفته شد براي چاي سبز که خشک شده سريع برگ سبز چاي مي باشد صادق است. چاي سياه که دم کرده مضرتري از چاي سبز است با انبار کردن برگ سبز چاي در مکان هاي گرم، پوسيده شدن و تخمير اين برگ ها، تغيير رنگ آنها به قهوه اي و سياه (مشابه عملي که باغبانان در وسط باغ با بر روي هم تلنبار کردن برگهاي درختان انجام مي دهند تا پوسيده شده و تبديل به کود گردند)، سپس خشک کردن اين برگهاي پوسيده بدست مي آيد!
17- بدتر از چاي سبز و چاي سياه، چاي هاي جديد طعم داري هستند که داراي اسانس هاي شيميايي مختلف بوده و تمامي مضرات دو نوع چاي قبلي را دارند بعلاوه مضرات مواد شيميايي عطري و طعم دهنده هاي مصنوعي! (هرچه خوبان همه دارند تو يک جا داري!!)
18- يکي از موارد مرسوم در جامعه ما (خصوصا در مراسم، جشن ها، سمينارها و ...) مصرف بسياري از نوشيدني ها در ليوان هاي يک بار مصرف پلاستيکي است. اين ظروف به خصوص در مجاورت با نوشيدني هاي داغ به سرعت مواد فوق العاده سمي و خطرناک نفتي را آزاد مي کنند. براي امتحان مي توانيد در يکي از اين ليوان ها چاي داغ بريزيد و چند دقيقه اي کنار بگذاريد تا سرد شود. خواهيد ديد که پرده اي از مواد نفتي روي آن مي بندد!
19- در انواع چاي هاي بسته اي (معروف بهTeafix ياLipton)، ضايعات/ته مانده هاي چاي که قابل ارايه به شکل عادي نيستند در بسته هاي کاغذي که براي جلوگيري از وارفتن آنها در آب جوش، پروسه هاي شيميايي مختلفي روي آنها انجام شده و آغشته به انواع مواد مضر هستند قرار مي گيرند. پاره اي از مواد شيميايي موجود در کاغذ مذکور در آب جوش حل شده و وارد بدن مصرف کننده مي شوند!
20- ( ميدانيم که انصافاً دين اسلام کامل ترين دين است  !!!!! « اگر شما بفرمائید / تنه نزن » و حتي در مورد جزيي ترين موارد زندگي شخصي و اجتماعي دهها و صدها حديث و روايت در کتب ديني ما نقل شده است. حال با فرض اين که ادعاهاي بوقهاي تبليغاتي تبليغ کننده مصرف چاي صحيح باشد و مصرف اين گياه باعث آن همه منافع ادعايي آنها باشد، آيا به نظر شما عجيب نيست با وجود آن که گياه چاي از پنج هزار سال قبل شناخته شده بوده است حتي يک مورد هم از معصومين و بزرگان ديني درباره خواص چاي و توصيه به مصرف آن مطلبي در هيچ کتاب معتبري به ما نرسيده است؟! برعکس، همان گونه در بالا هم اشاره شد، علما و حکماي هوشيار ما اولين اقشاري بودند که در مورد ورود چاي به کشور عکس العمل منفي نشان داده و به مخالفت برخاستند.
21- ابو علي سينا ، نابغه طب اسلامي ؟؟؟!!! « اول ان که ان بزرگوار ایرانی بوده و متعلق به امتی که از هر انگشتش بیلیونها قطره خون میچکد نمیتوانسته باشد! و دوم انکه در مورد « مسلمان » بودن ان بزرگ اندیشمند نیز تحقیقات وسیعی در جامعه تاریخ شناسی انجام گرفته و تاکنون ادامه دارد که حتمأ نیز روزی گرایش دینی که ان دانشمند برجسته از ان برخوردار بوده برای عموم برملا خواهد گردید!! / تنه نزن » در طب سنتي از چاي به عنوان ماده پست غذايي نام مي برد و از آن فقط براي مصارف درماني در شرايط خاص استفاده مي كرده است.
22-ممکن است عليرغم خواندن موارد فوق به دليل تبليغات زيادي که در قالب مقالات و اخبار مختلف شبه علمي به خورد جامعه داده مي شود، هنوز باور نکرده باشيد که مصرف اين نوشيدني همه جا تا اين حد مضر است. بسياري مي پرسند که اگر واقعاً چاي مضر است پس چرا اين قدر در رسانه ها از آن تعريف شده و در همه جا مصرف مي شود؟ پاسخ آن است که اولاً ما نفي نمي کنيم که چاي فوايد اندکي نيز دارد، اما اين فوايد قابل مقايسه با مضرات فراوان آن نيستند. مانند شراب و قمار که خداوند متعال  در قرآن کريم در مورد آنها مي فرمايد: «از تو در مورد شراب و قمار مي پرسند، بگو در آنها منافعي هست، اما ضررهاي آنها بسيار بيشتر است». ثانياً فراموش نکنيد که تجارت چاي گردش مالي ميلياردي در سراسر جهان دارد. به نظر شما مافياها و کارتل هاي تجاري بزرگي که از اين راه منافع و سود سرشاري مي برند به اين راحتي اجازه مي دهند که حقايق براي مردم آشکار شوند؟! فراموش نکنيد که در اوايل قرن بيستم شرکت هاي سازنده سيگار و دخانيات به پاره اي از دانشمندان بي وجدان مخفيانه پول مي دادند تا مقالات به ظاهر علمي در رد خطرات دخانيات و حتي طرح فوايد استفاده از آن نوشته و در مجلات معروف علمي آن زمان چاپ کنند. اسناد اين تباني هاي بزرگ و کثيف در اواخر قرن بيستم منتشر شد، يعني زماني که همه ذينفعان ماجرا مرده بودند و مضرات بلاي خانمانسوز دخانيات بر همه آشکار شده بود! دور از واقعيت نيست که گفته شود مشابه چنين اتفاقاتي در زمانه ما هم براي چاي، موبايل، نوشابه، سوسيس، کالباس و ساير موارد مشابه رخ مي دهد و اين ما هستيم که بايد عقلمان را قاضي کرده و سلامتي خود و اطرافيانمان را فداي مطامع مادي عده اي از خدا بي خبر نکنيم.
23- بعضي مي پرسند اگر مصرف چاي اين قدر مضر است چرا خداوند آن را آفريده است؟! پاسخ ساده است: خداوند حکيم هيچ موجودي را در عالم بدون دليل و حکمت خلق نکرده است، اما اين به معني آن نيست که هرچه آفريده شده خوردني و داراي ارزش غذايي است!! بوته چاي يکي از بهترين گياهاني است که مي تواند هوا را از انواع آلودگي ها پاک کرده و حجم زيادي اکسيژن توليد کند. دليل آن که هواي مزارع چاي بسيار مطبوع است نيز همين واقعيت مي باشد. در حقيقت بشر امروز اگر عاقلانه فکر کند بايد به جاي خوردن برگهاي چاي، بوته آن را به عنوان يک تصفيه کننده عالي هوا در سرتاسر معابر شهرها بکارد. شايد يک دليل ديگر براي آن که مصرف خوراکي چاي مضر است همين باشد که اين گياه سموم موجود در هوا را به خود جذب مي کند! همچنين به دليل اين که گياه چاي اسيدي است، ماده ضد عفوني کننده خوبي مي باشد. لذا براي شستشوي چشم هاي عفوني و لثه هاي عفوني مفيد است. در طب سنتي براي درمان چشم عفوني شده نوزادان در عوض انواع و اقسام داروهاي شيميايي و آنتي بيوتيک هاي داراي اثرات مضر جانبي فراوان، با استفاده از آب جوشانده چاي چشم نوزاد را طي چند نوبت شستشو مي دهند.
24-اگر مي پرسيد که چه بايد کرد، عرض مي کنم: اولاً اطلاع رساني وسيع در بين همه آنها که دوستشان داريم. ثانياً رواج ده ها دم کرده طبيعي خوش طعم، مفيد و باصرفه که جانشينان بسيار مطلوبي براي چاي مضر هستند در سطح جامعه (براي شروع از خانه خود و نزديکانتان شروع کنيد). به عنوان مثال مي توانيد به تناوب از جوشانده بادرنج بويه (گياه مورد علاقه زنبور عسل که جوشانده آن مورد استفاده حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام نيز بوده است ( عسل و زنبور عسل در صحراهای خشک عربستان وجود نداشته و اگر هم داشته وارداتی از ممالک دیگر بوده است وبا قیمت گرانی هم که داشته مسلمأ حضرت علی « ع » که به ادعای پیروانش برخلاف قبایل ثروتمند ان زمان مانند « قریش » و غیره  که دارای همه نعمتهای مالی بوده اند بجز « عزت نفس » از دارائی دیگری برخوردار نبوده قادر نیز نبوده که از عهده خرید « عسل » بر اید !! - تنه نزن ) ، دم کرده برگ گياه به ليمو (گياهي با برگ هاي شبيه نعنا، با شربت به ليمو اشتباه نکنيد)، دم کرده ميوه نسترن، دم کرده گل گاوزبان، دم کرده بابونه، جوشانده تخم گشنيز (به صورت آسيا شده)، دم کرده پونه، دم کرده زنجبيل، دم کرده زيرفون، دم کرده برگ تيول و ... ده ها جوشانده و دم کرده طبيعي و مفيد ديگر که به تفصيل در بخش مقالات درج شده است، استفاده کنيد.
مجيد تجمليان






No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information