10.29.2010



Editor Daveed Fakheri
Saturday 10 . 30 . 2010
شنبه ۸ ابانماه ۱۳۸۹
שבת 22 חשבן 5771
مواد لازم


پياز خرد شده: يك چهارم عدد
سير آسيابشده: 4 عدد
پودر سبزيجات (آويشن، جعفري، برگ بو)‌: به مقدار دلخواه
نمك و فلفل: به مقدار لازم
روغن زيتون: يك قاشق سوپخوري
ترهفرنگي خردشده: يك قاشق سوپخوري
گوجهفرنگي (رب گوجهفرنگي)‌: يك چهارم پيمانه (يك قاشق سوپخوري)‌
كلم پيچ خردشده: يك چهارم پيمانه
هويج خردشده: يك عدد كوچك
كرفس خردشده: يك چهارم پيمانه
كدو سبز خردشده: يك چهارم پيمانه
شلغم خرد شده: يك چهارم پيمانه
فلفل سبز خرد شده: 4 عدد
ورميشل (رشته سوپ)‌: به مقدار دلخواه
ريحان تازه خردشده: يك چهارم پيمانه 

طرز تهیه
از 6 ساعت قبل لوبياها را خيس كنيد و سپس آبكشي كنيد. آنها را داخل يك قابلمه ريخته و روي آن آب بريزيد تا جوش بيايد. در حين جوشيدن كف روي لوبيا را بگيريد. بعد نصف پيازها، نصف سيرها و پودر سبزيجات را داخل قابلمه ريخته و حرارت را كم كنيد و درب ظرف را بگذاريد تا 45 دقيقه بجوشد. نمك آن را اندازه كنيد. در يك ظرف ديگر روغن زيتون را بريزيد و بقيه پيازها را به آن اضافهكنيد. كمي نمك به آن بزنيد و 5 دقيقه آنها را سرخ كنيد تا طلايي شود. تره فرنگي و باقي سيرها را نيز بريزيد. چند دقيقه تفت دهيد و سپس گوجهفرهنگي (يا رب گوجه) را اضافه كنيد. درب ظرف را گذاشته و
5‌‌
تا 10 دقيقه بگذاريد تا بپزد. در ظرف را برداريد و خوب مخلوط كنيد تا يكنواخت شود. مخلوط را به ظرف لوبيا اضافه كنيد. سپس بقيه سبزيجات، غير از لوبيا سبز را داخل آن بريزيد. بگذاريد جوش بيايد. درب ظرف را بسته و روي حرارت كم تنظيم كنيد تا 45 دقيقه تا يك ساعت بپزد. ادويه آن را تنظيم كنيد. هنگامي كه سوپ در حال پختن است مقداري آب، جوش بياوريد و درون آن نمك بريزيد و لوبيا سبزها را 5 دقيقه درون آن بگذاريد و روي حرارت ملايم قرار دهيد. سپس آبكشي كنيد و زير آب سرد بگيريد و كنار بگذاريد.
ورميشل را 10 دقيقه قبل از سرو شدن سوپ داخل آن ريخته و بگذاريد تا پخته و نرم شود. فلفل و نمك آن را تنظيم كنيد و سپس لوبياسبزها را با سوپ مخلوط كنيد. حرارت دهيد تا نرم و پخته شود. سوپ را داخل ظرف دلخواه خود ريخته و با ريحان تازه تزيين و سرو كنيد.
در غذاي امروز از انواع مختلفي از سبزيجات مانند كلمپيچ، هويج، كرفس، كدو سبز، شلغم، فلفل سبز واستفاده شده است.
از آنجا كه مصرف سبزيجات كافي در طول روز براي همه لازم است اين غذا ميتواند انتخاب مناسبي به شمار رود، چراكه از همه انواع سبزيجات به اندازه كافي برخوردار است.
به عنوان مثال كلم براي تنظيم قند و فشار خون مفيد است و براي درمان التهابات و زخمهاي دستگاه گوارشي و سوزش معده موثر است. هويج حاوي بتاكاروتن (پيشساز ويتامين A)‌ ميباشد. ويتامين K براي تقويت سيستم ايمني، محافظت از پوست و دستگاه گوارش مفيد است.
كرفس علاوه بر آن كه ملين خوبي است به دفع آسان ادرار نيز كمك ميكند و بوي بد دهان را از بين ميبرد. تنوع سبزيجات موجود در اين غذا آن را به يك غذاي سالم و مفيد خصوصا براي دستگاه گوارش بدل كرده است.

نوش جان

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information