6.24.2014













ב''ה





*        در پی حمله هوایی بامداد دوشنبه از سوی جنگنده های ارتش اسرائیل به مقرها و مراکز نظامی ارتش سوریه، که در واکنش به حمله آتشباری روز یکشنبه به خاک اسرائیل صورت گرفت، علی حیدر، وزیر «آشتی ملی» سوریه، مدعی شد که این کشور به اسرائیل پاسخ خواهد داد. آقای حیدر گفت، «نظر به اینکه اسرائیل آتش بس را زیرپا گذاشته است، سوریه به خود حق می دهد به این حملات پاسخ دهد». در آتشباری روز یکشنبه از سوریه به شمال اسرائیل، یک نوجوان سیزده ساله کشته و پدر او و دو عرب دیگر در اتومبیل این خانواده عرب اسرائیلی زخمی شدند. این اولین بار بود که حمله ای از سوریه منجر به مرگ شهروندانی از اسرائیل می شد. در پاسخِ بامداد دوشنبه جنگنده های اسرائیلی، دستکم ده نفر از نظامیان سوریه کشته شدند. ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه گفت حکومت سوریه و بشار اسد مسئول آتشباری مرگبار به اسرائیل بودند و بدانند که اگر این حملات ادامه یابد، با آتش بازی می کنند.


  
*        پس از آنکه آقای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آشکارا آمریکا را فرا خواند از همکاری با 
جمهوری اسلامی ایران در ماجرای عراق خودداری کند، ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل نیز در تماس تلفنی با آقای چاک هیگل، همتای آمریکایی خود، اوضاع منطقه در ارتباط  با عراق و نیز سوریه را با او مورد رایزنی قرار داد. جزییات زیادی از این مکالمه تلفنی دوشنبه شب، منتشر نشد. اما آقای نتانیاهو گفته است که تجربه خاورمیانه می آموزد آمریکا و کشورهایی که ارزش های انسانی برای آنها اهمیت دارد، نباید به یکی از طرف ها در یک نزاع خونین و ضد ارزشی کمک کنند. دو وزیر اسرائیلی؛ عوزی لندائو و یووال اشتاینیتس نیز در روزهای گذشته از احتمال همکاری آمریکا با ایران بر سر عراق ابراز نگرانی کرده و گفته بودند اگر آمریکا بخاطر جلب همکاری ایران، ناچار به سازش بر سر مذاکرات هسته ای ایران شود، این امر خطرناک است.  
*        نخست وزیر اسرائیل بار دیگر از محمود عباس خواست تا دولت جدید فلسطینی را که بر اساس آشتی فتح با جنبش حماس تشکیل شده است، منحل کند. در همین حال، آقای نتانیاهو از اینکه رهبر فلسطینی ها ربوده شدن سه نوجوان اسرائیلی را محکوم کرده، قدردانی کرد ولی گفت، این حرفها را در صحنه عمل محک می زنیم. 
*        رییس دفتر سیاسی جنبش حماس مدعی شد که او شخصا «هیچ اطلاعی» در خصوص سه نوجوان ربوده شده اسرائیلی در کرانه باختری ندارد. مشعل دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: «اگر ثابت شود که عملیات ربوده شدن اسرائیلی ها عملیات به اسارت گرفتن آنهاست من دست کسانی که این کار را کرده باشند می فشارم چرا که این امر یک وظیفه فلسطینی است، که لازمه آزادی اسیران فلسطینی در زندان های اسرائیل است». مشعل مدعی شد که او نمی داند چه کسی عامل این آدم ربایی است. اما آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، سه شنبه گفت علیرغم ادعای خالد مشعل، حماس سر نخ ربودن سه نوجوان اسرائیلی را در دست دارد.  



*        در واکنش به دستگیری صدها نفر از نیروها و فعالان سازمان حماس در کرانه باختری که ارتش اسرائیل در روزهای گذشته آنها را بازداشت کرده است، اسماعیل هنیه، معاون رییس دفتر سیاسی حماس گفت، «اسرائیل هیچ گاه نمی تواند جنبش ما را در کرانه باختری از بین ببرد» - و افزود: ««انتفاضه سوم در کرانه باختری آغاز شده است و هیچ کس نمی تواند جلوی این آتشفشان را بگیرد».   
*        جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، اسرائیل را فرا خواند در عملیات جستجو در پی سه نوجوان ربوده شده اسرائیلی «خویشتن دار» باشد و به «مجازات های دسته جمعی» فلسطینیان در کرانه باختری دست نزند. 
*        مادران سه نوجوان ربوده شده اسرائیلی روز سه شنبه با حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو در سوییس خواهان تلاش جهانی برای یافتن سریع فرزندانشان شدند. مادر یکی از نوجوانان در یک سخنرانی دو دقیقه ای، از این سه نوجوان به عنوان کسانی که آزاری به کس نرسانده و عاشق زندگی شاد بوده اند یاد کرد و گفت حق هر دانش آموزی است که در امنیت به خانه خود بازگردد.  
*        آخرین سفر رسمی پرزیدنت شیمون پرس در مقام ریاست جمهوری اسرائیل به آمریکا از امروز آغاز شد. پرزیدنت باراک اوباما به او نشان ویژه آمریکا را اهدا خواهد کرد. پرزیدنت پرس که بزودی این مقام را به جانشین خود، آقای رئوبن ریبلین می سپارد، در مذاکرات خود با مقامات آمریکا مسائل منطقه ای، و از جمله برنامه هسته ای ایران را مورد رایزنی قرار می دهد. 
*        در پی تحولات عراق، در حالی که آقای مسعود بارزانی، رهبر اقلیم کرد شمال عراق، این کشور را در آستانه تجزیه شدن توصیف کرده است، در دیداری که وی روز سه شنبه در اربیل، مرکز کردستان  عراق، با آقای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عمل آورد، برای نخستین بار صریحاً خواهان حمایت آمریکا از طرح «تاسیس دولت کردستان: شد. به گفته بسیاری از ناظران، این امر می تواند یکی از مهم ترین تحولات دهه های اخیر در منطقه خاورمیانه باشد. وزارت خارجه آمریکا نیز سفر امروز آقای کری به کردستان عراق را حائز اهمیت توصیف کرد. 
*        وزیر خارجه آمریکا در حالی روز سه شنبه به مرکز اقلیم کرد رفت که بدلیل عملکرد موفق پیشمرگه های اقلیم کرد، شهر استراتژیک کرکوک با چاه های نفتی آن، از تسلط «داعش» در امان مانده است چرا که پیشمرگه ها، با خروج از مناطق تحت اختیار اقلیم خودگردان، کرکوک را محافظت کرده اند. آقای مسعود بارزانی در آستانه دیدار امروز خود با وزیر خارجه آمریکا، جواد نوری المالکی نخست وزیر شیعه عراق را مسبب تحولات وخیم سه هفته اخیر در این کشور دانست، و تنها راه چاره را در برکناری المالکی عنوان کرد. آقای کری نیز در دیدارهای روز گذشته خود در بغداد خواهان گزینش نخست وزیری قوی شد که بتواند منافع همه عراقی ها را تامین کند.  
*        در همین حال، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نام او برده نشده است، به خبرگزاری «رویترز» گفت، اگر کردها نخواهند بخشی از روند سیاسی عراق باشند، اوضاع این کشور سریع تر از آنچه که تا کنون تصور می رفت، رو به وخامت خواهد نهاد. اما با وجود این هشدار مقام آمریکایی، «رویترز» امروز اعلام کرد که آقای مسعود بارزانی در دیدار اربیل با جان کری، خواهان پشتیبانی آمریکا از طرح «تاسیس دولت کردستان» شده است.  
*        آقای مسعود بازرانی در مصاحبه با خانم امان پور در شبکه سی.ان.ان گفت: «زمان تعیین سرنوشت کردها فرا رسیده است و مردم کردستان باید در این مقطع، آینده خود را تعیین کنند». وی تاکید کرد که نیروهای اقلیم کرد، «از منطقه کردستان در برابر هر گونه تجاوز و تهدید دفاع خواهند کرد». وی وضعیت عراق را «جدید» نامید و گفت شرایط  با روزها و هفته های قبل تفاوت اساسی کرده است. 
*        رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران آمریکا را متهم کرد که نیروهای «داعش» را به حمله به ایران «تحریک» می کند اما گفت، آنها «استعداد این کار را ندارند». وی همچنین در پاسخ به این سئوال که واکنش سپاه به حمله احتمالی «داعش» به مرزهای ایران چه خواهد بود، گفت: سپاه در هر شرایطی وظایف خود را به صورت جدی و با اراده مصمم انجام می دهد. محسن کاظمینی فرمانده لشگر محمد رسول الله سپاه پاسداران ایران نیز با گفتن اینکه «جبهه مقاومت در عراق و سوریه نیاز به حمایت دارد»، افزود: «نیروهای سپاه اگر مجوز بگیرند، آماده جانفشانی هستند». اینها در حالی است که آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفته است که «دفاع از عراق، جهاد واجب است» و مهدی کوچک زاده نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به رخدادهای عراق گفت، «اگر دشمن فشار بیآورد واقعه کربلا تکرار می شود». همزمان، تجمعی عصر دوشنبه درتهران با عنوان «لیبک به حمایت از حریم های اسلامی» (منظور در عراق و سوریه) برگزار شد.  
*        پس از چند روز نبردهای سنگین، سرانجام پالایشگاه مهم «بیجی» عراق سقوط  کرد و تسلط  نیروهای «داعش» بر آن تکمیل گردید. در این میان، اردن نیز از بیم سرایت وضعیت عراق، مرزهای طولانی خود با عراق را تقویت نظامی کرده است. اقدامات اردن پس از آن شدت گرفت که گذرگاه «طریبیل» میان عراق و اردن توسط  افراد مسلحی در بخش عراقی گذرگاه اشغال شد، اما معلوم نیست این افراد به «داعش» تعلق دارند یا به عشایر سنی عراقی ؟! هر چند که مقامات اردنی گفته اند، حرکت کامیون ها و خودروها از این گذرگاه به حالت عادی در جریان است.  
*        انفجار بمبی در منطقه شیعه نشین «الضاحیه» در جنوب بیروت، که تحت تسلط  سازمان حزب الله لبنان است و یکی از مقرهای اصلی هواداران حزب الله به شمار می آید، به زخمی شدن 19 نفر از کسانی منجر شد که در یک کافه در حال تماشای مسابقه برزیل – کامرون در رقابت های جام جهانی فوتبال بودند. به محل و خانه های اطراف انفجار نیز آسیب وارد شد. اتومبیل های پارک شده در خیابان نیز آسیب دیده اند.  
*        رسانه های آلمان احتمال داده اند که بخت آقای فدریکا موگرینی برای احراز ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به جای خانم کاترین اشتون، بسیار زیاد است. خانم اشتون پس از سالها احراز این مقام، بزودی بازنشسته می شود. برای پیشبرد مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی در برابر ایران، این تغییر و تحول، اهمیت بسیاری دارد. خانم اشتون بویژه در یک سال اخیر به همآهنگی خوبی با مذاکره کنندگان هسته ای ایران دست یافته بود. برخی ناظران می گویند نظر به اینکه دولت ایتالیا با اسرائیل رابطه ای نزدیک و صمیمانه دارد، انتخاب فدریکا موگرینی وزیر کنونی خارجه ایتالیا به مقام ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می تواند بر روند مذاکرات هسته ای با ایران اثرات جدی داشته باشد.  
*        علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه شنبه در بیانیه ای، از «موفقیت آمیز بودن» سوخت گذاری جدید در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و اعلام کرد از بامداد امروز نیروگاه بوشهر با 50 درصد «قدرت اتمی» آن به شبکه سراسری برق کشور وصل شده و در دو تا سه روز آینده، کار آن صد در صد خواهد شد. ایران می گوید این امر هزار مگاوات برق به شبکه سراسری کشور اضافه کرده است. اما رژیم ایران بهای سیاسی و مالی بشدت سنگین برای برخوردار شدن این میزان برق پرداخته است.  
*        مجلس ایران امروز طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن باید با هر راهکاری که منجر به کاهش جمعیت کشور شود، مخالفت کرد. این طرح در راستای درخواست های آیت الله خامنه ای تصویب شده است. شماری از نمایندگان مجلس که مخالف این طرح بودند، می گفتند، بزور شلاق نمی توان خانواده ها را وادار کرد که بچه دار شوند. در همین حال، یک مقام ارشد در وزارت بهداشت ایران گفت: در کشور یازده میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و مهم این است که بخش قابل توجهی از آنان در حال پشت سر گذاشتن سنین ازدواج و باروری هستند.  
*        دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرد با پیگیری هایی که انجام داده است، دختران و زنانی که روز آدینه گذشته در برابر ورزشگاه آزادی تهران، در حال تلاش برای ورود به ورزشگاه برای دیدن مسابقه والیبال ایران – ایتالیا توسط  نیروهای انتظامی دستگیر شده بودند، آزاد شده اند. همزمان، شیخ مصطفی پور محمدی، وزیر دادگستری ایران روز سه شنبه از حضور خانم ها در ورزشگاه ها حمایت اصولی کرد و گفت اگر زن ایرانی نمی تواند در ورزشگاه راه یابد، چرا به زنان خارجی اجازه ورود می دهیم؟!  
*        محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه شنبه با حضور در نشست «ستاد حقوق بشر» قوقه قضاییه ایران، سرکوبگری های گسترده شهروندان و نقض وسیع حقوق بشر در این کشور را «دروغ پردازی» نامید و گفت: وزارت خارجه ایران وظیفه خود می داند به این «دروغ پردازی ها» پاسخ بدهد.  
*        حاکم شرع مردمی کردستان ایران با نوشتن نامه ای به روسای سه قوه جمهوری اسلامی ایران خواهان لغو حکم اعدام چهار جوانی شد که رژیم می خواهد آنها را بزودی اعدام کند. آقای حسن امینی در نامه خود نوشت، این جوانهای کرد سنی در حالی متهم به قتل دو روحانی کرد طرفدار رژیم (محمد شیخ الاسلامی و برهان علی) شده اند که مدتها قبل از این دو قتل زندانی شده اند (از خرداد سال 88 ) در حالی که قتل ها در روزهای پایانی شهریور ماه آن سال رخ داد. حسن امینی در نامه خود نوشت: «مگر می شود آنان را به بیرون زندان فرستاده باشند تا دست به ترور بزنند!؟ چنین نظر و تحلیلی به جاهای خطرناکی خواهد کشید!». 


       با گذشت 35 سال از درگذشت علی شریعتی، یکی از تئوریسین های مذهبی ایرانی، در حالی که جسد مومیایی شده او در تمامی این سال ها در سوریه نگاهداری می شد، پسر وی، احسان شریعتی، اکنون خواهان انتقال جسد پدرش به ایران و قرار دادن آن در مکانی در نزدیکی حسینیه ارشاد، در تهران شده است. در گذشته با این درخواست مخالفت شده بود اما علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد ایران گفت «اگر نظام موافق باشد، می توان جسد را به ایران آورد».
امسال نیز یهودیان ایرانی زاده ساکن نیویورک
 برای تحصیل ایرانی زادگان در دانشگاههای اسرائیلی بورسیه اعطاء می کنند

پروفسور داوید منشری رییس بنیاد «مکابی» در اسرائیل
 و اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان چند نسل از ایرانی زادگان اسرائیل
حدود دو دهه است که شماری از نیکوکاران ایرانی در نیویورک هر سال در این فصل به اسرائیل می آیند تا به چند صد نفر از دانشجویان ایرانی تبار در این کشور بورس تحصیلی اعطا کنند.

گرچه این مبلغ در حدی نیست که بتواند همه هزینه های یک دانشجو را تامین کند، ولی ابراز حسن نیت از جانب نیکوکاران در خارج از اسرائیل نسبت به دانشجویانی است که یا خود زاده ایران هستند و یا یکی از والدینشان ایرانی است.

حتی اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگ این دانشجو ایرانی باشد، ولی مشمول دریافت این کمک خرج تحصیلی قرار می گیرد.

بی تردید یاری رسانی به پیشبرد دانش و تحصیلات در اسرائیل، می تواند بهترین سرمایه گذاری برای پیشبرد این کشور و ترقی مردمان آن باشد و از همین رو بنیادهای فرهنگی متعددی در داخل و خارج از اسرائیل برپا شده که هدف همه آن ها دادن نوعی کمک خرج تحصیلی به دانشجویان کم بضاعت است.

بنیاد مکابی که مرکز آن در نیویورک قرار دارد، یکی از برجسته ترین نهادهایی است که هدف خود را اعطای کمک مالی به دانشجویان ایرانی تبار قرار داده و اکنون دو دهه است که بی وقفه به این خدمت فرهنگی و اجتماعی ادامه می دهد.

رادیو اسرائیل در باره بنیاد مکابی و خدمات آن به دانشجویان ایرانی تبار، گفت و گویی با پروفسور داوید منشری انجام داد که امروز از این رادیو پخش شد. این چهره دانشگاهی ریاست بنیاد مکابی را در اسرائیل به عهده دارد و در طول زمان همیشه برای رفاه حال دانشجویان ایرانی زاده در اسرائیل کوشیده است.

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information