4.25.2015

خبرهای فارسی ۲۵ اپریل ۲۰۱۵ میلادی





















توکا نیستانی


سوئیس، اسرائیل، ایران
با انکه مردم تحت ستم جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه یک سازمان بین المللی در مقام ۱۱۰هم از نظر رفاه و اسایش و ارامش و اقتصاد خوب و خوشحال قرار کرفته اند اما کشور اسرائیل از دیدگاه همان سازمان بین المللی، از نظر رفاه مردمشان و احساس نیک بختی آنان در مقام یازدهم در میان بیش از صد کشور جهان قرار گرفت. این ارزیابی در گزارش بین المللی سالیانه میزان نیک بختی مردمان جهان انتشار یافته است. در حالی که اسرائیل در مقام یازدهم قرار گرفته، همه کشورهای عرب همسایه و بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی به ردیف های بالای صد پرتاب شدند. مردم سوییس نیک بخت ترین شهروندان جهان شناخته شده اند و  پس از آن ها مردم ایسلند، نروژ، دانمارک و کانادا قرار دارند – و اسرائیل در مقام یازدهم واقع شده است.

************
   کوتاه مدتی پس از آن که شب گذشته دوباره یک راکت از نوار غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد، تانک های ارتش اسرائیل نقطه ای را که از آن جا موشک شلیک شده بود زیر آتشباری قرار دادند. ولی در همان حال مقامات اسرائیلی خاطر نشان ساختند که قصد وخیم تر شدن اوضاع را ندارند. مقامات اسرائیلی تاکید کردند که مسئولیت وقوع این تجاوز کاری را به عهده گروه حماس می دانند زیرا آن سازمان است که در غزه قدرت را به دست دارد و مسئول حفظ امنیت و جلوگیری از تعرض است.


واکنش اسرائیل به حمله جدید راکتی از غزه

  با آن که مقامات حماس می گویند قصد بحرانی کردن اوضاع را ندارند، ولی آگاهان نظامی در اسرائیل می گویند که حماس همچنان به آماده سازی ماشین جنگی ادامه می دهد و از جمله در تلاش تولید راکت های پیشرفته تر و حتی تولید پهپاد می باشد. حماس تا کنون چند آزمایش موشکی به سوی دریای مدیترانه انجام داده است و در گزارش ها آمده است که به موازات آن می کوشد تونل های نظامی خود را در عملیات "صخره استوار" ویران شده بود بازسازی کند و به احداث تونل های بیشتری به سوی خاک اسرائیل بپردازد.

 
خودروهای نظامی اسرائیل در اطراف شهرک های جنوب در نزدیکی
 مرز غزه پس از تعرض راکتی پنجشنبه شب
         
  حکومت حماس در غزه می گوید که دو فروند جنگنده های اسرائیلی شامگاه گذشته دقایقی پس از پرتاب موشک از غزه به اسرائیل، بر فراز مناطق شمالی غزه به پرواز درآمدند و دو فروند موشک به سوی زمین کشاورزی پرتاب کردند و به این ترتیب به آنها حماس هشدار دادند. ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع کوتاه مدتی پس از وقوع حمله راکتی از نوار غزه، یک نشست مشورتی با امیران ارتش به ریاست ژنرال گادی آیزنکوت رییس جدید ستاد کل ارتش برگزار کرد. کارشناسان نظامی در اسرائیل گفتند که دولت اورشلیم خویستنداری نشان می دهد و قصد بحرانی کردن اوضاع را ندارند – ولی حماس را مسئول می داند.
*          معاون رییس جمهوری ایالات متحده جو بایدن رسما اعلام داشت که ایالات متحده با فروش پیشرفته ترین نوع هواپیمای جنگی به اسرائیل موافقت کرده است. این هواپیماها از نوع "اف – 35" و رادار گریز است و اسرائیل تنها کشور منطقه می باشد که به این جنگنده ها مجهز می شود. پرزیدنت باراک اوباما در این هفته دوباره تاکید کرده بود که ایالات متحده همیشه خواهد کوشید برتری نظامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه حفظ  شود. جو بایدن با اعلام این خبر در ضیافت سالروز استقلال در سفارت اسرائیل در واشنگتن تاکید کرد که کشورش به فروش جنگنده های "اف – 35" به اسرائیل، عمل کرده و به همین وعده پرزیدنت اوباما وفادار می باشد. 
*          اسرائیل جمعا 14 فروند "اف – 3" از آمریکا خریداری کرده که دو فروند نخستین آن در اواخر سال میلادی آینده (حدود 18 ماه دیگر) تحویل داده خواهد شد. جو بایدن معاون رییس جمهوری ایالات متحده در سخنانی در جشن استقلال اسرائیل تاکید کرد که اگر رژیم ایران با برقراری یک سیستم نظارتی بسیار دقیق و مؤثر موافقت نکند – توافق هسته ای به دست نخواهد آمد. جو بایدن گفت: اگر رژیم ایران بخواهد به حیله گری روی آورد و به تعهدات خود در چارچوب قرارداد اتمی عمل نکند با واکنش شدید و کوبنده روبرو خواهد شد. جو بایدن در مورد مذاکرات اتمی با رژیم ایران گفت: هنوز تا رسیدن به توافق راه درازی در پیش است – و افزود:  تفاهمی که در مذاکرات لوزان به دست آمده "یک معامله بزرگ بین آمریکا و ایران" نبوده است.
 *          معاون رییس جمهوری آمریکا در سخنان خود در جشن سالروز استقلال اسرائیل در سفارت این کشور در واشینگتن، همچنین به وجود اختلاف نظر با اسرائیل نیز اشاره کرد – ولی گفت این امر از ادامه همکاری و همیاری دو کشور جلوگیری نکرده است. جو بایدن گفت: پرزیدنت اوباما قول داده که همچنان از اسرائیل دفاع خواهد شد و شما باید مطمئن باشید که این وعده عملی خواهد گردید. معاون رییس جمهوری ایالات متحده گفت: آمریکا و اسرائیل همانند یک خانواده هستند و افزود: ما چیزهای زیادی برای گفتن به یکدیگر داریم و به صراحت بگویم هیچ رییس جمهوری در ایالات متحده، همانند پرزیدنت اوباما از امنیت اسرائیل حمایت نکرده است.
*          روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه خبر داده بود که که پرزیدنت اوباما به رهبران یهودیان کشورش گفته است تا هنگامی که قرارداد نهایی اتمی با ایران امضا نشود وی با نخست وزیر اسرائیل دیدار نخواهد داشت. در این میان، رییس جمهوری پیشین اسرائیل در مصاحبه ای از سیاست پرزیدنت اوباما در برابر برنامه های اتمی رژیم ایران دفاع کرد و گفت وی به رییس جمهوری ایالات متحده در این زمینه اعتماد دارد. پرزیدنت شیمعون پرس در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: من ایمان دارم که پرزیدنت اوباما با درایت بسیار به مساله اتمی رژیم ایران رسیدگی می کند و باید به او اعتماد داشت. آقای پرس این را نیز گفت که اسرائیل هیچگاه در طول تاریخ خود این چینن قوی نبوده است و  دشمنان اسرائیل نیز این موفقیت را می دانند.  
*         گزارشهای بالا از صدای اسرائیل به زبان فارسی
 وابسته به وزارت امور خارجه کشور یهود انتخاب شده اند.


********************


ستار بهشتی کارگز وبلاگ نویس ایرانی که پس از اعتراضات ۱۳۸۸ دستگیر و در طول بازداشت جان خود را از دست داد


ستار بهشتی کارگز وبلاگ نویس ایرانی که پس از اعتراضات ۱۳۸۸ دستگیر و در طول بازداشت جان خود را از دست داد



























تصویر کشتی جنگی البرز در تنگه هرمز که خبرگزاری فارس منتشر کرده است - ۷ آوریل ۲۰۱۵

تصویر کشتی جنگی البرز در تنگه هرمز که خبرگزاری فارس منتشر کرده است - ۷ آوریل ۲۰۱۵


دود ناشی از حمله هوایی تحت رهبری عربستان در صنعا

دود ناشی از حمله هوایی تحت رهبری عربستان در صنعا





آنجلینا جولی (راست) هنرپیشنه مطرح سینمای آمریکا و سفیر ویژه سازمان ملل در امور آوارگان در نشست شورای امنیت سازمان ملل - ۴ اردیبهشت ۹۴
آنجلینا جولی (راست) هنرپیشنه مطرح سینمای آمریکا و سفیر ویژه سازمان ملل در امور آوارگان در نشست
 شورای امنیت سازمان ملل - ۴ اردیبهشت ۹۴
















حميد بعيدی نژاد، از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ايران،

حميد بعيدی نژاد، از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ايران،

نیک اهنگ کوثر





Warren W
Warren Weinstein (right) with his family







بنای یادبود نسل‌کشی ارمنی ها در ایروان

بنای یادبود نسل‌کشی ارمنی ها در ایروان









فرانسوا اولاند، سمت راست، ولادیمیر پوتین، نفر وسط و سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان (سمت چپ)
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است که کشتار ارامنه باید به عنوان نسل‌کشی ارامنه مورد شناسایی قرار گیرد
مراسم امروز در بنای یادبود کشتار ارامنه در حومه ایروان برگزار شده است







ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از جمله مهمانان مراسم بود








ارمنستان خواهان شناسایی "نسل‌کشی" ارامنه از سوی ترکیه است



بقیه گزارشها از صدای اسرائیل



*          امروز آیین های یکصدمین سالگرد کشتار ارامنه به دست ترک ها پیش از جنگ جهانی اول، در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد. در سال 1915 حکومت عثمانی با این ادعا که ارامنه عناصر تخریبی و جاسوسی هستند به کشتار همگانی آن ها دست زد. ولی دولت های ترکیه و از جمله رجب طیب اردوغان هرگز مسئولیت امپراطوری عثمانی را در این کشتاری که یک میلیون و پانصد هزار نفر قربانی داشت نپذیرفته اند و وقوع آن را انکار می کنند – گرچه احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه در سخنانی این کشتار را تایید کرد ولی حاضر به پذیرفتن مسئولیت امپراطوری عثمانی در این جنایت نشد.
*        با آن که اسرائیل تا کنون به طور رسمی همبستگی و همدردی خود را با قربانیان نسل کشی ارامنه اعلام نکرده، ولی اعلام شد که پرزیدنت روبی ریولین رییس جمهوری در آستانه صدمین سالروز این جنایات تکان دهنده، سران جامعه ارامنه اسرائیل را به حضور می پذیرد. در این دیدار که یکشنبه برگزار می شود، نمایندگان ارشد کلیسای ارامنه در اسرائیل نیز حضور خواهند داشت. در اسرائیل، سیاستمداران بسیاری از دولت خواسته اند که کشتار ارامنه در ترکیه را "نسل کشی" بدلند و دولت ترکیه را که این جنایات را انکار می کند مورد نکوهش قرار دهد. ولی با آن که در سال های اخیر روابط  اسرائیل و  ترکیه بسیار بحرانی شده، دولت اورشلیم هنوز چنین تصمیمی نگرفته  است.
*        در ایران نیز صدها نفر از ارامنه پنجشنبه شب و روز آدینه در برابر کلیسای بزرگ ارامنه در مرکز تهران گرد آمدند و یاد عزیران تاریخ خود را گرامی داشتند. مراسم یادبود کشته های ارامنه با آرامش در تهران برگزار شد.  
*         لجاجت های رهبران ترکیه، بویژه پرزیدنت رجب طیب اردوغان در مخالفت با "نسل کشی" نامیدن قتل عام گسترده ارامنه در رخداد یکصد سال پیش در لوای امپراطوری عثمانی، مناسبات ترکیه با اتریش را نیز وخیم کرد و ترکیه روز پنجشنبه سفیر خود را از اتریش برگرداند. مجلس ملی اتریش یک روز قبل از آن در آستانه یکصدمین سال فاجعه نسل کشی و این قتل عام، با ارامنه ابراز همدردی کرد. رهبران هر شش حزب اصلی در اتریش در نشست ویژه پارلمان، دولت ترکیه را فرا خواندند تا نسل کشی ارامنه را به رسمیت بشناسد و آن را محکوم کند و مسئولیت امپراطوری عثمانی را در این قتل عام انسان های بی گناه برعهده گیرد. آنها در بیانیه خود تاکید کردند که وظیفه ترکیه ی نوین است که این فصل تاریک از تاریخ یکصد سال پیش خود را به رسمیت بشناسد. ترکیه با ابراز عصبانیت از بیانیه مجلس اتریش در «نسل کشی» نامیدن کشتار یکصد سال پیش ارامنه، مدعی شد که اتریش با این کار خود مردم ترکیه امروز را به "مسخره" گرفته است. در این میان، آقای اردوغان ابراز نگرانی پیشاپیش کرد که پرزیدنت اوباما هم در مراسم یکصدمین سال فجایع رفته بر ارامنه در زمان عثمانی، از عبارت "نسل کشی" استفاده کند. قرار است روز آدینه 4 اردیبهشت در شهر ایروان، پایتخت جمهوری ارمنستان، مراسم رسمی یکصدمین سال "نسل کشی" ارامنه برگزار شود


وقتتان به خیر در هر کجا که هستید

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information