4.24.2010

اخبار ایران و جهان - ویژه گروه پرشین استار



اگر برای خرید سكه به بازار بروید حتی به سكه‌های وكیوم ‌شده نیز اعتماد نكنید/ سكه‌هایی هستند كه اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقایسه با سایر سكه‌ها كمتر است. این نوع سكه‌ها با وزن كردن قابل شناسایی هستند. بازار پر از انواع سكه است كه گهگاه سكه‌های تقلبی و یا با وزنی كمتر از سكه‌های مشابه در آن موج می‌زند.

اگر می‌خواهید برای خرید سكه به بازار بروید حتی به سكه‌های وكیوم ‌شده نیز اعتماد نكنید زیرا ممكن است عده‌ای سودجو از نام سكه‌فروشان معتبر در بازار استفاده كرده و سكه‌های تقلبی یا با وزنی كمتر از سایر سكه‌ها را همراه با وكیوم روانه بازار كرده باشند.

یكی از فعالان بازار سكه در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: سكه‌های تقلبی یا سكه‌های سبك‌تر از انواع مشابه چنان به مهارت ضرب شده‌اند كه افراد عادی توانایی تشخیص نوع ضرب را ندارند. تمامی سكه‌ها توسط بانك مركزی ضرب می‌شوند اما این سكه‌ها به طور قاچاق و مخفیانه توسط برخی افراد در مكانی خارج از ضرابخانه بانك مركزی ضرب شده‌اند. البته سكه‌فروشان با سنگ محك می‌توانند سكه‌های تقلبی را تشخیص دهند. برای این كار آنان مجبورند سكه‌ها را از وكیوم خارج كرده و برای تشخیص به سنگ محك بسپارند. البته جوان‌ترها نمی‌توانند سكه‌های تقلبی و اصل را به راحتی شناسایی كنند.

جدای از سكه‌های تقلبی كه در انواع مختلف از طرح جدید و قدیم گرفته تا سكه كامل و نیم و ربع بهار آزادی كه در بازار وجود دارند سكه‌های دیگری نیز هستند كه اگرچه از طلا ساخته شده‌اند اما وزن آنها در مقایسه با سایر سكه‌ها كمتر است. این نوع سكه‌ها با وزن كردن قابل شناسایی هستند. یكی از سكه‌فروشان در این‌باره می‌گوید: معمولا ماموران خرید شركت‌ها از این سكه‌ها استقبال می‌كنند زیرا این گروه از سكه‌ها را می‌توانند در شكل و شمایل سكه‌های رایج در بازار اما ارزان‌تر تهیه كنند و شركت‌های مزبور نیز آنها را به مناسبت‌های مختلف به كاركنان هدیه دهند.

در نتیجه ماموران خرید می‌توانند فاكتور خریدی معادل بهای روز سكه‌ها دریافت كنند اما وجوهی كمتر به دلیل سبك‌تر بودن سكه‌ها در مقایسه با نمونه‌های اصل به سكه‌فروشان بپردازند. البته گویا سكه‌های تقلبی و سكه‌های كم‌وزن‌تر از سكه‌های رایج در بازار را نمی‌توان از همه‌جا تهیه كرد.

او در این‌باره می‌گوید: معمولا برخی از افراد سودجو و دلال وجود دارند كه سكه‌ها را به افراد نابلد می‌فروشند افرادی كه سودای خرید ارزان‌تر سكه‌ها را در سر دارند. دلالان برای گمراه كردن خریداران، سكه‌های وكیوم‌شده‌ای نیز می‌فروشند. بر روی وكیوم‌ها شماره تماس و نام فروشنده دیده می‌شود اما شما نمی‌دانید كه در وكیوم‌ها چه سكه‌ای نهفته است.

محمد كشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایلنا شرایط آشفته فعلی را چنین توصیف می‌كند: سكه‌های تقلبی و حتی سبك‌تر از وزن معمول چند سال گذشته و توسط افراد سودجو ضرب و وارد بازار شد كه اعضای آن باند توسط ماموران آگاهی دستگیر شدند. این سكه‌ها همان سكه‌هایی هستند كه از آن زمان در بازار مانده‌اند اما به تازگی سكه‌های تقلبی و یا كمتر از وزن سكه‌های اصل ضرب نشده است.

اما با این وجود خیالتان چندان آسوده نباشد زیرا كشتی‌آرای می‌گوید: برخی از خریداران سكه با این بهانه به دنبال خرید سكه‌ها به میزانی كمتر از قیمت رایج در بازار هستند بنابراین شما باید علاوه بر اینكه مواظب باشید تا به دام دلالان و فروشندگان سكه‌های تقلبی نیفتید باید مواظب خریداران سكه‌ها نیز باشید.

منبع: تابناک

No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information