6.11.2010

בארץ ישראל לא יהיו ניסי המדבר המופלאים, בארץ ישראל האופוזיציה לא תיבלע פתאום באדמה ולא תישרף באש שמיימית. הרב רפי פוירשטין על מנהיגות במדבר - ובארץ ישראל

The death of Korah, Dathan and Abiram

לכאורה מהווה פרשת 'קרח' את ההוכחה המוחצת לתוקף האלוקי של מנהיגותו של משה. החולקים עליו מתים במיתות משוות. קרח וחבריו למזימה נבלעים באדמה. 250 אנשי הקדש והרוח, נשרפים למוות באופן פלאי. הפרשה אמורה לסתום את הגולל על כל אופוזיציה אפשרית למשה רבנו, שכמוהו לא היה וכמוהו גם לא יהיה.

אך בעיני, יש כאן גם נקודת חולשה לא פשוטה של מנהיגותו של משה. בשתי נקודות חשובות:


קרח טען שאף אדם אינו קדוש מזולתו - ונבלע באדמה עם זעקתו. אבל ברבות השנים חז"ל הפכו את התפישה, ונתנו מקום להישגיות - ממזר שהוא תלמיד חכם, קבעו, קודם לכהן שהוא עם הארץ. 
חוכמה בממזרים? תאמין

4f361-e7b4e-3403e-a9d30-6d6bd_orig.jpg
צילום: גיל יוחנן

המרד הגדול

קרח, דתן, אבירם ואון בן פלת הם השמות המובילים את המרד הנוכחי נגד משה ואהרון. המרד שלפנינו שונה ממרידות המדבר המוכרות, שהרי רוב מרידות המדבר עסוקות בחרדה מפני סכנות המדבר - רעב, צמא ולעתים גם פחד ממלחמות. ההפתעה המצפה לנו בפרשות 'שלח לך' ובפרשה הסמוכה לה, פרשת 'קרח', היא שהמרידות הנמצאות במרכזן מתמקדות במנהיגות של משה ואהרון.

בפרשת 'שלח לך' מערערים המרגלים על התבונה שבעצם הכניסה לארץ ישראל, ובפרשת קרח המרד מקבל אופי ברור וישיר של מרד בהנהגה (טז, ג): "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'". לא אוכל, לא מים ולא פחד ממלחמה - "מדוע תתנשאו" - גלוי, פשוט ולא מעמיד פנים.









שיחתו השבועית של הרב מרדכי אלון - לפרשת קרח [סו-31]



הקושי הראשון, שלכאורה כמעט ואין  עוסקים בו, והוא הנראה אחד מהקשיים הפרשניים הגדולים במעשה קורח ועדתו, אם לא הגדול שבהם, והוא מתי התרחש כל מעשה קורח, למה זה שייך. ואם נשאל, מדוע העיתוי הוא דבר כ"כ מרכזי, וכי לא די לנו בעצם ההתרחשות ? שהרי בעקבות מעשה קורח הייתה מגפה נוראית, הארץ פותחת את פיה וכו'  - מדוע א"כ, כ"כ משנה תאריך ההתרחשות ?  
על כך נשיב כי העיסוק בשאלת התיארוך הוא חשוב, ולו רק מפאת העובדה כי אין עוד אירוע אחר, שהיה במדבר שאיננו יודעים מתי היה , או ברמת הדיוק של יום או לפחות של חודש ההתרחשות .
פתח דבר, נחזור בקצרה על התיארוך של ימי המדבר . בר"ח ניסן בשנה הראשונה, שבועיים לפני צאת 
סוף שבוע נעים



No comments:

Post a Comment

POST توراه و هفطارای

Every Post's Information